Vett och etikett

Detta inlägg tänkte jag ska handla om vett och etikett. Hur man enligt mig är en trevlig deltagare i diverse lopp och hur man ska tänka med val av spår.

Jag har deltagit i en hel hög med lopp och då har det varit väldigt enkla rekommendationer hur man ska välja sida att ligga på. Har man en hög fart välj vänster och är farten inte lika hög ta höger sida.
Alla lopp jag gjort utom Vätternrundan har dessa skyltar efter hela banan.


Bildresultat för fast slow



Hur ska man då veta om man ligger rätt?
Tänk en motorväg. Trafiken ska ju flyta på och vill/kan man inte ligga efter bilen i vänster fil så väljer man höger. Inför Vasaloppet på söndag finns det på de flesta ställen minst 4 spår att välja på i rad. Har du en rygg och märker att den framför börjar åka ifrån dig och du inte klarar av att hålla den. Flytta till höger och ta en ny rygg som förhoppningsvis har en fart mer anpassad för dig.

Självklart förstår jag att man vill fram fort. Det vill alla.
Men detta är mina åsikter och tips för att alla ska få en enklare resa till målet och det ska flyta på i spåren trots 15800 deltagare.

Sen ska man självklart ha i åtanke när man anmäler sig att det är mycket folk i många lopp. Inte minst på söndag. Att få autobahn till målet är omöjligt. Det händer att man kliver på varandra i första backen. Det kanske går av en stav.
Du får kanske slänga dig ner i en nedförsbacke pga den framför dig ramlar.

Dessa saker händer och jag har svårt att tro att någon gör det med flit för att förstöra för andra..
Men det är mycket adrenalin och viljor som vill prestera. Vilket för vissa gör att de blir lite otrevliga. Tyvärr.

Mitt tips är:

Försök undvik fula ord. Undvik skrik "HÅLL HÖGER" så det hörs till nästa kontroll. Utan försök ropa med en lite trevligare stämma istället, kanske ropa "Jag kommer på omkörning vill du byta spår"
Hårda ord och hög röst skapar enbart irritation
Flyttar sig den framför så säg tack. Det gör så mycket för den som flyttat på sig.
Råkar du kliva på ett par skidor eller köra på någon. Be om ursäkt.
Det brukar lösa situationen väldigt bra.

Tyvärr så kommer det alltid finnas de som beter sig illa, skriker och trängs på ställen där det är trångt.
En sån sak som man får ha i beräkningarna när man anmäler sig till olika lopp.
Kommer på köpet liksom ;-)

Hoppas att detta gjorde dig lite klokare!
 Nu ska jag fortsätta ladda inför imorgon med mat och bra tankar :-)

Ha en härlig lördag!





Kommentarer

Populära inlägg