Fredagsmys


Fredagsmys innebär ofta tacos till middag hos oss.
Tjejernas favorit :-)

Fast ibland så vill man ju ha något annat.
Pajer är så enkelt att slänga ihop och perfekt om man ska göra ett kylskåpsrens.

Jag har ett basrecept på pajbotten som blir frasig och fast.

Pajbotten

3dl vetemjöl
125 gram rumsvarmt smör
3 msk vatten

Tärna smöret och arbeta ihop med mjölet.
Tillsätt vatten och jobba ihop till en smidig deg.

Låt degen vila lite gärna i kylskåpet.
Kavla ut och lägg degen i smord pajform.
Låt degen hänga lite över kanterna då den krymper lite vid gräddning.
Nagga ytan med gaffel.

Förgrädda i 225 grader i ca 10min

Under tiden så gör man iordning med den fyllning man önskar.

Jag brukar alltid blanda ihop både fyllning och äggstanning med varandra för att det ska bli en jämnare fördelning vid gräddning och ägget hamnar runt alla ingredienser.
När jag använder ost så brukar jag blanda i en sort med lite mera smak.
T.ex. parmesan eller Västerbotten.
Man får bara vara lite försiktig med att salta när dessa sorter används då de är ganska salta i sig själv.

När du fyllt med valfri fyllning, grädda till fyllningen är genomgräddad och pajen fått fin färg.

Servera med en god blandsallad.

Trevlig helg på er :-)

PS Du kan självklart byta ut vetemjölet till någon annan sort.
Majsmjöl ger en smak av tortillachips till botten och passar kanon bra till en tacopaj.










Kommentarer

Populära inlägg