Förebilder och hur man blir OS-guld medaljör

 Jag har en hel hög med förebilder.
Men det som är gemensamt för många av dem är

Människor som jobbat hårt för att nå sina mål
Ödmjuka människor som vill hjälpa andra och lyfta andra
Människor som kan göra fel och erkänna det
Människor som respekterar andra
Människor som är ärliga

Egenskaper jag tycker är väldigt viktiga oavsett vilken yrkeskategori man arbetar inom.
Sen finns det förebilder inom sporten också.

Där är min absoluta favorit Marit Björgen från Norge.
En elitidrottare som både presterar i skidspåren och är en viktig del av det norska damlandslaget.
Hon hyllas ofta av de andra i laget (och andra nationer för den delen) för sin omtänksamhet och sin roll som stöttepelare "höns mamma" för de andra aktiva.
Dessutom är hon mamma och kan kombinera det med en elitsatsning inom skidåkning.

Det är i mina ögon en riktig världsstjärna!

Så idag ska jag ta på mig min Norge mössa och heja på henne (självklart Sverige och Finland också)
under damernas 3 mil i Holmenkollen.

Men hur blir man bäst på det man gör????
Då lägger man ner sin själ i det man vill bli bäst på.
Leva skidor eller vad det nu än är 24-7.

Att vinna ett OS-guld är något som många idrottare drömmer om.
I Falun ca 3 mil bort bor Jenny Rissveds som vann den ädlaste medaljen i Rio på MTB.
Skillnaden på mig som glad motionär och hon är att även om det blåser hårda sidovindar, är -2 grader med en kyleffekt på 5 grader till ... minst och det kommer en blandning av snö och regn.
Då ger hon sig ut på sin cykel på vägarna som är glashala och kör sina träningspass.
Att ha den hängivenheten till det man håller på med ger resultat.
(Jag möte henne efter vägarna i byn härom helgen när uteaktiviteter inte stod högst upp på min önskelista pga vädret. En dålig bild men vädret var inte skoj)

Det hoppas jag att jag ska kunna få med hårt arbete med mina studier och i framtiden ha det där jobbet som jag drömt om i många år. Vägen dit kommer inte vara rak men jag älskar att "klättra" över berg. Få en käftsmäll eller två kommer säkert också under vägen, men man lär sig alltid något av dem som kan göra en bättre.
Ett mål som ligger MÅNGA år fram i tiden men det finns där som
min bensin att jobba och kämpa på.

Lita tankar om mål och drömmar en söndag morgon :-)

Njut nu av din söndag!








Kommentarer

Populära inlägg