Vart är brudarna????

Självklart ska vi hylla alla fantastsisa kvinnor på Internationella Kvinnodagen som var igår.

Men det jag vill lyfta med dagens inlägg är

VAR ÄR BRUDARNA????

Då tänker jag närmast på Vasaloppet där andelen kvinnor var 14% i söndags.
Totalt sett så har Vasaloppet en andel på 34% på alla lopp under vinterveckan och självklart så gör Tjejvasan med sina 10000 deltagare sitt till att den totala fördelningen blir så.
(Siffror från Vasaloppets hemsida)

Samma gäller Vätternrundan i sommar.
Där har jag för mig att siffran på 300km loppet var 18%  av 23100 anmälda för 2016.

Att vi deltar i olika tjejlopp är jätte skoj. Tjejvasan och Tjejmilen lockat ju flera tusen varje gång. Men var tar vi tjejer vägen när det kommer till de längre distanserna?

Kollar man på den genomsnittliga deltagaren i dessa två nämnda lopp är det
en man, mellan 35-55 år. I alla fall min sponta tanke.
Har läst siffror om detta också för länge sedan men minns inte riktigt.

Vågar vi inte?
Prioriterar vi inte vår egen träning tillräckligt, tror att det inte räcker och därför avstår?
Är det för mans dominerat och man väljer att avstå därför?
Är dessa lopp en sån "tupp" grej?

Oavsett varför siffrorna ser ut som de gör så tror jag att alla om man bara har viljan skulle klara det.
Sen självklart är vi i olika faser i livet. Jobb, skola, barn och deras aktiviteter.
Vi tjejer tar nog på oss mer ansvar av markservicen i ett hem än killarna.
Möjligheten att lägga 8-10timmar i veckan på träning finns inte för den stora skaran av oss.
Jag lovar det går även med 4 timmar i veckan. Träna smart och när du tränar kör kvalitet istället för kvantitet.

Har du drömmen att klara en Svensk Klassiker t.ex. så våga anmäl dig.
Våga prioritera bort saker i vardagen som inte brådskar.
Man behöver inte storstäda varje vecka. Allt behöver inte vara tip top.
Be om hjälp av din partner(om du har en) med sysslor hemma och självklart pep.
Skaffa en träningskompis. Allt blir så mycket roligare då :-)
Och det viktigaste ..... gör DIN grej! Jämför dig inte med andra.
Alla har vi olika förutsättningar.

Jag hoppas att vi ses på nåt av de längre loppen i framtiden.  För vi tjejer kan oxå :-)

PS Måste bara tillägga att det ganska häftigt att av alla ca 2200 tjejer i Vasaloppet i söndags så var det 6 st från min lilla by Stora Skedvi där det bor ca 2500 invånare som genomförde loppet med jätte fina resultat. Skäve Girl Power!







Kommentarer

Populära inlägg