Äntligen marklyft igen


Jag har ju inte varit så mycket i gymmet sista månaderna pga skidåkningen.
Nu är jag äntligen tillbaka bland vikterna.
Tycker det är ganska häftigt hur man kan bli "frälst" av att lyfta skrot ;-)

För 3 år sen var jag inte riktigt bekväm att ställa mig vid de fria vikterna utan körde mest maskiner när jag styrketränade. Idag vågar jag ställa mig bredvid de "tuffa" grabbarna och köra mina set.

Marklyft är en övning jag älskar. Den känns så ren styrkemässigt.
Magen och ryggen måste vara på kopplad. Sen får benen sitt.
Hela kroppen måste vara med för att stången ska komma upp och man inte ska göra sig illa.

Kollade i min träningsdagbok och såg att jag inte kört mark sen i mitten av januari.
(gick fort att hitta för det stod bara skidåkning i den annars :-) )
Jag började lätt. Körde på 3 set 10 repetioner, ökade sedan 10kg per set i 5 set för att sedan plocka av i samma takt jag ökade. Känslan att kunna ta vikterna utan problem och känna att styrkan finns kvar.
Tjoho!!!! En glad finska :-)

Får köra lite varje vecka framöver för att våga gå upp på max igen och testa. Var ett tag sen sist.
Och nog ska mitt sista pers kunna åka upp igen om någon vecka .... hoppas jag.


Vad ska ni ladda batterierna med i helgen?
Sol är ju lovat så ut och sug i er av D-vitaminerna.
För nog blir man glad av sol och våren som är på antågande.







Kommentarer

Populära inlägg