Med eller utan trosor

 
När man cyklar så vill man ju sitta skönt och inte få skav.
En viktig del i att själva cyklingen i sig blir en bra och trevlig upplevelse.
Hur ska man då tänka för att undvika skav i sina intima delar.

Nu kommer jag vara väldigt ärlig och tycker man att det är pinsamt att läsa om nakenhet och skav mellan benen så ska man sluta läsa ;-)

En enkel regel är att man ska ha så lite som möjligt som kan orsaka skav.
Dvs undvik trosor. (här tänker jag att man kör med cykelbyxor)
Tycker man att det är obekvämt och obehagligt utan trosor.
Kör du med trosor under så undvik string.
Ha ett par med lite ben som sitter på plats och inte knölar in sig mellan blygläpparna och i rumpan.
Jag har mina favoriter i funktionsmaterial från KariTraa. De sitter på plats och andas.

Gör dig själv en tjänst och skippa de där snygga i spets/siden vid träning över lag.
Ha material som andas och transporterar bort svett.


Ska du ut och köra långpass är det inte idealiskt att vara nyrakad i snippan (kärt barn har många namn) för man fastnar med skinnet lättare i cykelbyxorna och det gör att man ibland kan få skav pga att man inte naturligt släpper tyget. Bättre att ha 2 dagars stubb då ;-)
Dåligt förklarat men hoppas ni förstår.

Hur man sitter påverkar också väldigt mycket.
Har du problem så kan du testa att vinkla sadeln lite upp eller ner. Dra den lite fram eller bak.
OBS ... håll koll på resten av kroppen om du drar sadel fram eller bak. Man kan t.ex. behöva justera sadelhöjd om ändringarna blir stora.
Är du osäker om du sitter rätt överlag så ta hjälp av en cykelbutik där det finns kunnig personal.
Man kan göra bike fit där de ställer in allt exakt efter din kropp och cykel.

Det finns speciella sadlar för tjejer att köpa. Med ett hål i sadelns främre del.
Kolla med en cykelbutik så hjälper de dig att hitta rätt.

Man kan försöka sitta lite på svanskotan i perioder och stå upp i nedförsbackar t.ex.
för att avlasta för de nedre delarna.

Nedan finns en bild på en salva som motverka skav.
Den stöter bort väte och gör att man inte glider runt i onödan.
Jag brukar ha på lite när jag kör Vätternrundan av psykologiska anledningar.
Samma när jag har nya cykelbyxor som ska köras in. Fungerar perfekt.



Det finns såna extra mjuka sadelöverdrag att köpa på t.ex. BilTema. Ett billigt och bra alternativ innan rumpan blivit vann att sitta på sadeln.

ETT OBS!!!!
När du köper nya cykelbyxor så kolla tjockleken på paddingen.
Det kan räcka att ha en som är 2mm istället för 5mm.
(brukar stå på insidan av paddingen i cykelbyxan)
Sen är paddingen som en stolsdyna. Den måste "köras in".
Första 5-6 gångerna är den hård och obekväm innan man suttit in den.
Ha tålamod!!!

Skulle du få skav så smörja in med någon fett salva som är okej för de nedre delarna. Aloe vera gel är kylande och bra. Gör det ont att kissa så kan man blötta ett papper och hålla emot när det är som värst. Underlättar lite grann i alla fall.

En del är väldigt känsliga och en del känner aldrig något.
När man cyklat en del som jag har gjort så blir rumpan vann och man kan köra flera timmar utan cykelbyxor. Jag kör med trosor också men vet vilka modeller som fungerar för mig.

Träning ger färdighet ;-)
Ju mer man cyklar desto enklare och bättre kommer det kännas.













Kommentarer

Populära inlägg