Vätternrundan 2017

Då har jag rullat runt den där "lilla" sjön i år igen.
Kan bara summeras med att det blev en runda med riktig propaganda cykling i strålande sol!
10.48 stannade tiden på när jag rullade in i Motala igen med familjen väntandes i mål <3
Så kunde inte haft en bättre dag.

Vi kom ner på fredagen och parkerade husbilen vi fått låna.
Ner på stan i Motala och hämtade ut nummerlapparna i ösregn.
Åt mat och skrattade medans vi laddade för lördagen.

Vi kom i säng tidigt men kunde inte somna direkt. Fick vila ögonen och sov till slut 2-3 timmar sammanlagt innan klockan ringde 03.30
Frukost och på med kläder och det viktigaste av allt ... mina armband.




04.48 rullade vi ut ur ett Motala som fortfarande var täckt delvis med dimma men solen ville titta fram på sina ställen.
Visste att det kommer bli en fin dag på racern.

Vi sa att vi hänger på nån klunga och kollar av vartefter hur vi ligger och orkar.
Tappade bort en av tjejerna bakom mig och skulle kolla hur hon hade och då försvann de andra två med en klunga. Så jag fortsatte själv i 3 mil. Kände jag hade en bra dag så benen bara trampade på.
Fantastisk cykling genom ett grönområde där det doftar massa ramslök.

Vid Gränna så kom det en klunga och skulle om mig. Men jag "fastnade" i deras led på nåt konstigt sätt. Jag höll väl samma fart.
De hade en grindvakt (dvs en som håller koll att det inte tillkommer folk som inte hör till klungan. Mycket att man har såna hör till säkerhetstänk. Ofta är grupperna väl inkörda med varandra och man vill inte riskera säkerhet med någon ovan att köra klunga. Fast det förekommer klungor där de inte vill andra med andra anledningar också som t.ex. att det är just deras team. Vilket jag stöt på under tidigare rundor).
Hur som så rullade vi genom Gränna och sen skulle jag kliva ur som jag blivit tillsagd av grindvakten. Men en av ledarna Viktor kom och la sig bredvid mig efter Gränna och sa
"Vet du får gärna hänga med oss till Motala om du vill och orkar. Vi har en egen depå i Fagerhult. Så lägg dig i högra ledet"

Vilket gäng! Jag tackade ödmjukast och la mig snällt i högra ledet.
De förklarade att de låter andra komma in i klungan ibland men då vill de själva bestämma vem/vilka det blir. De måste ha tyckt jag verkade passa in med mitt leende och positiva inställning.
Åkte och småpratade med de andra i klungan, vi rullade genom Jönköping och blev omkörda av några SUB 8 klungor som hejade glatt. De kände igen tröjorna på TeamMagnus som startades 2008  till minne av Magnus. En liten kille på 5 år som dog i cancer. Teamet startade ett samarbete med VR 2015 och har kört grupper med olika tidsmål sedan dess.

Nog att jag "bara" fått ihop 72 mil ... fått lov att dubbelkolla klockan och min träningskalender.
Varit lite virrig när jag räknat tidigare ... trott det var 90 mil blandat racer/MTB.
Så kändes det som en solskens promenad.
Vi gick som planerat in i teamets egen depå i Fagerhult. Stannade totalt nästan 15min.
Fyllde på med dryck, klämde lite chips, några bananer och bullar.
Innan vi rullade vidare med ett leende på läpparna.

Solen sken och det var varmt igår.
Teamet hade inte planerat något mera stopp men pga värmen sa ledarna att vi skulle in i Broviken 230km och fylla flaskorna. Detta pga att ingen skulle bli uttorkad.
Snabbt in och ut på 5 min.
Tyvärr så gick mitt högra clips på skon sönder där, men men det är sånt som händer.
Visste att clipset var slitet men valde att inte byta precis innan för då hade de inte varit inkörda.
Lite slitigt att inte kunna trampa runt riktigt och jag vågade inte ställa mig upp alls i backarna så jag inte skulle halka till med skon på pedalen. Shit happens och jag är glad att det inte var efter 7 mil.

Sedan kommer man till Hammarsundet och då känns det ju nästan som man kan se målet 4 mil bort.
Här var det många snabba klungor som kom på omkörning och vi hade mötande trafik.
Ledarna Viktor och Pontus var kanon duktiga att kommunicera ut info till gruppen hela tiden hur vi skulle gruppera/lägga oss att det blev säkra omkörningar för alla parter. Och för den delen även att vi skulle ligga i raka 2 led och bedriva proganda cykling på högsta nivå de andra sträckorna där det var fritt fram att trampa på ;-) Eloge till dem.

Sista 2 milen är alltid sjukt långa men jag trampade på med ett ben med ett STORT leende på läpparna. Jag var sjukt pigg i kroppen när vi kom tillbaka till Motala.
Lite stel är man i ryggen när man kliver av cykeln, men det hör till. Släpper när man
fått rulla runt höfterna lite.
Gjorde high-five med gänget och tackade igen för jag fick vara en del i deras team.
De gjorde min dag!
Att ha familjen som väntade i mål gav mig extra energi igår.
Satt pricken över i:et för min dag <3

Ja, jag SKA köra nästa år igen och det blev bestämt att jag då åker med Team Magnus från start.
En klubb som har värderingar som jag tycker är sunda.
Man har en tid man kör efter men man jagar inte minuter. Alla ska med till mål och som igår gör man extra stopp för vätska pga säkerhet av medlemmarna.
Dem cyklar för livet, ska njuta och ha roligt på sin tur. Vill man kan hedra någon som
gått bort kan man göra det på sin nummerlapp.
Pengarna de får in för team kläderna m.m. går till välgörenhet.
Bra initiativ tycker jag. Då vill jag definitivt cykla flera år till.

De andra tjejerna jag åkte ner med gjorde kanon prestationer igår.
Ni är SÅÅÅÅ sjukt grymma!
Tack för en toppen helg <3
Och hatten av för alla er andra som rullade runt sjön igår.
Ni är fantastiska!!! Jag gläds med era prestationer.

 

Kommentarer

Populära inlägg