Kläder efter väder

 
Idag har Dalarna bjudit på ösregn och kastvindar.
Men jag hade rullskidträning inplanerad så på med kläder som tål regn och åka till Falun.

2 timmar senare .... ni ser ju hur grått det var på himlen.
Det slutade regna när jag kom till bilen och skulle hem.
Men jag var varm och torr på överkroppen och fötterna.
Lite blöt på benen men det får man ta.
Tur det inte var så kallt så det räckte med underställströja under regnjackan.

Hur ska man då klä sig i regn?

Samma princip på rullisar som när man cyklar.
Man får variera underställ och t.ex. cykeltröja och armvärmare under regnjackan efter temperatur ute.
Självklart så drar man ner på kläderna under jackan om man tänkt att ligga gränsen till maxpuls eller mer om man ska hålla ett lugnare tempo.
Tänk på att regnjackor är väldigt täta i materialet och andas dåligt. Man blir varmare per automatik.

Här kommer mina amatörtips på klädsel och lite annat.
Kan ju vara aktuellt om du ska köra Tjej- eller Halvvättern till helgen
då det verkar bli en ganska regnig historia.

En riktigt bra regnjacka. Den ska man gärna lägga lite extra pengar på.
Jag har en från Craft och den är riktigt bra. Testad flera gånger och den håller överkroppen torr.

Skoöverdrag är ett måste. Håller väte borta och du håller fötterna varma. De kan även användas om man cyklar mycket i skogen för att skydda skorna från smuts.
OBS! Det kommer krypa in väte underifrån om det regnar mycket.

Ha en buff under hjälmen för att hålla huvudet varmt.
Gör även att man inte blir nerkyld om det blåser mycket eller i nedförsbackar.

Plasthandskar ... ni vet såna kirurghandskar ....
 under de vanliga handskarna hjälper att hålla händerna varma och samma princip även här som med buffen att vinden kyler inte ner lika mycket.

Det finns regntåliga cykelbyxor(långa) att köpa. Det har jag inte kostat på mig. Brukar köra med ett par vanliga tights och spraya med sån "gore-tex" spray man kan köpa till kläder.
Hjälper lite. Skulle det ösa ner kan man ta med ett par tunna regnbyxor (som har kardborreband rund vristen att man inte fastnar i kedjan).
Men benen klarar kyla och regn bättre än överkroppen och det brukar räcka med cykelbyxor och ev såna lösa extra ben man kan dra på sig.
Benen blir man blöt om då det skvätter upp från asfalten.
Jag har ett par lösa skärmar jag kan fästa med en enkel knäppning rund sadeln.
Kostar runt 150kr för en uppsättning.
Inget man tar med utifall, men bra att fästa fast redan från start om det regnar.
Inte så snyggt men man skyddar benen och det är värt mer.

Förra året när jag cyklade Vätternrundan då häll regnade det i 2 timmar.
Det skvätte upp från asfalten och kröp upp innanför jackan. Jag var genomblöt trots
bra jacka och skoskydd.
Blir du genomblöt så behåll jackan på även om den är tät och andas dåligt.
Dra hellre ner lite i halsen. Den står emot vind. Slår det inte om till tok sol och 30 plus grader.
Kommer man ha svårt att bli torr.
När regnet avtog förra året så hade jag 150km kvar att åka och min regnjacka var på till mål då det inte var så varmt ute.

Hoppas att dessa små och enkla tips kan hjälpa dig!
Träna i regn är riktigt skönt. Så ut och testa om du inte gjort det. Då vet du enklare vad som passar just dig. För ska man köra lopp så kan man tyvärr inte beställa sol och då är ju trist att bli tagen på sängen om man valt att bara solskens träna ;-)









Kommentarer

Populära inlägg