Trötta gubbar


Hos oss äter vi väldigt mycket jordgubbar under sommaren.
Ibland så har man otur och de blir "trötta" redan efter första dagen och man vill kanske inte ha de på glassen eller äta bara rakt upp och ner.

Jag brykar göra smoothie, sylt eller frysa in till senare tillfälle.
Häromdagen så  kokade jag en snabb saft med rabarber, jordgubbar och vanilj.
Den är bus enkel.

Jag hade 1/2 liter jordgubbar som jag slängde i en 5 liters kastrull
med 8 stora rabarber stjälkar.
Stjälkarna sköljs av och skärs ner i grova bitar.
Fyll på med vatten att allt blir täckt.
Jag använder väldigt lite socker när jag kokar saft och sylt så öka på om ni vill ha sötare.
Hade i 1 vaniljstång (kan bytas ut mot vaniljsocker)
och  1dl strösocker.

Låt allt få ett uppkok och låt småputtra i 20 minuter.
Skumma av. Sätt på ett lock, låt stå och dra över natten.
Sila av och fyll upp i rengjorda flaskor.
Jag använder mig av 0,5 liters PET-flaskor

Eftersom detta inte innehåller någon form av citron eller konserveringsmedel så fryser jag ner mina flaskor. Perfekt att ta upp en eller två när man ska till stranden. Eller på träningsrundan.
I de små flaskorna tinnar saften fort och du får en kall dryck att njuta av efter en stund i solen :-)

Kommentarer

Populära inlägg