Minuter eller kilometer?


Jag skrev igår att mitt mål med mitt cykelpass i lördags var tid.

Hur tränar du?
Minuter eller kilometer?

Jag blandar dessa mått beroende på vilken form av pass jag kör.
För tänk att du tränar för 10 km lopp.
När du fått upp farten så kanske du springer din mil 5-10 minuter fortare än när du började träna.
Fortsätter du då att stanna på 10km kortar du av din träningstid.

Väldigt enkel matte.
Där för har jag tidsmål när jag kör de lugna passen. T.ex. inför Vasaloppet så körde jag ibland 2-3 timmar lugn åkning för att vänja kroppen att vara igång längre. 
Med de mer intensiva passen så brukar jag ha mer fokus på hur långt jag kommer. Då är det fart och tempo. Slå mina egna tider på kortare distanser.

Det gör att man blandar upp träningen och att det inte varje gång blir att jaga kilometrar.
Skönt tycker jag. När man utvecklas och blir snabbare får man ändå de lite länge passen som gör att man fortsätter utveckla sin uttålighet.



Kommentarer

Populära inlägg