Tävlingsmänniska


Om jag är en tävlingsmänniska?
Både ja och nej. Det beror på vad det gäller.

Självklart älskar jag att kunna prestera men inser även mina begränsningar i många fall.
Vet att jag inte ska jämföra mig med andra även om man är bra sugen ibland.
Så kommer "vetet" som säger att alla har vi olika förutsättningar.
Därför skriver jag sällan om tider om distanser samtidigt.
Min blogg ska inspirera dig att göra DITT bästa och inte jämföra dig med mig.
Därför försöker jag alltid ha ett "filter" när jag läser om andras tider och prestationer.
Jag gläds med de för jag vet hur jag själv fungerar.

Att tävla mot mig själv är perfekt tycker jag.
Därför älskar jag min Garmin klocka.
Den berättar när jag tränat hårdare, sprungit/cyklat längre och fortare än innan och
jobbat längre med maxpuls än tidigare.
En träningskompis jag har med på armen som kan få mig många gånger att ge det där extra även om jag tränar 95% av mina pass själv.

För jag tror alla behöver ha någon ibland som säger att "Kom igen! Du fixar lite till"
För att man ska kunna ta ut det lilla extra vi har i kroppen trots trötthet.
Jag kollar på klockan och har bestämt mig innan hur jag ska träna.
Sen kör jag tills jag är klar och slutar inte när jag är trött.
Min kompis på armen är min pep alla ensamma pass jag kör och jag har hittat min psykiska koppling med den.
Tillfredsställelsen efteråt istället för en high-five med en träningskompis/instruktör på gymmet så säger min klocka att jag slagit X antal rekord.
Funkar lika bra för mig :-)

Sen kör jag många pass utan klocka också. För att bara njuta av träningen och ha det som avkoppling.
Träningen ska få mig att må bra och inte vara ett stressmoment att jaga tider/distanser varje pass.

Hur tränar du?
Är du en tävlings människa mot dig själv eller vill du tävla mot andra?




Kommentarer

Populära inlägg