Vilken helg jag har haft!

Hela min kropp ler av skidåkning.
Jag räknad av lite fort nu på morgonen och inser att det blev 16,5h på skidorna på  3 dagar.

Fick detta Vasaloppsläger med Tynell Activitys på Lugnet i Falun i julklapp av min man. Bästa julklappen om man frågar mig :-)




Vi startade upp lägret på torsdag kväll med välkomstmöte, middag och vallakurs med Skimateria.
Alla fick även med en goodiebag hem med lite smått och gott från deras samarbetspartners.



På fredag morgon var jag på Lugnet redan kl 08 och testad mina skidor för att se vad som skulle fungera bäst vad gäller fästvalla.
Hade mina "slit och släng" skidor med tejp och mina fin skidor med klister.

Tog de med tejp och drog iväg i ny dragna spår.
Båda tävlingsbanorna på 2,5 km blev det.
Där en av banorna har Mördarbacken inkluderad.
Fick möta solen på toppen av den och känslan när man åker den där backen för första gången på säsongen (de har precis preparerat den för säsongen)
och man orkar trycka på hela vägen upp och dessutom med kanon fäste.
Tok bra start på dagen!!!

Vi var 14 st deltagare och delades in i 2 grupper efter erfarenhet.
Mest för att det skulle bli bra flyt i gruppen. Även om vi gjorde nästan lika
övningar i båda grupperna.

Fredagen nötte vi massa balansövningar och diagonalåkning.
Jag älskar ju snöa in på teknik och instruktören Mikael som hade hand om min grupp var väldigt duktig att åka bredvid och ge feedback hela tiden så man kunde göra små förändringar under dagen.
Hans pedagogiska sätt gjorde det lätt att ta till sig olika övningar och tips under hela helgen.





Lördagen var det dags att köra stakning på förmiddagen och på eftermiddagen blev det en hel del egen åkning. Vi fick 15 min var att fråga Mikael om tips och vad han tyckte man kunde arbeta mera med. Jag fick beröm för framsteg dessa dagar och bra tips och verktyg att jobba vidare med hemma.
Tycker själv att bästa utvecklingen jag fått av helgen är
lugnet och harmonin jag har hittat i min åkning.
Jag får med skidorna fram i uppförsbackarna, kan trycka ner skidorna för fäste utan att tappa farten.
Samt att stakningen har blivit mer kraftfull och bättre tekniskt.
Tjoho!!!!

Åkte upp till kl 08 även söndag som de andra dagarna.
Vi hade genomgång av alla olika tekniker vi tränat på under helgen och sedan var det fri åkning innan vi avslutade helgen med lunch i restaurangen på Lugnet arenan där vi ätit alla måltider under helgen.

Vi har även haft förmånen att få lyssna på Tommy Gabrielsson som arbetar som tränare på Hagströmska gymnasiets skidprogram. Han berättade om hur man ska tänka kring träning inför något lopp under Vasaloppsveckan och att få det som en naturlig del av vardagen.
Riktigt intressant och många bra tips som jag tar med mig till min egen träning inför Vasaloppet och dessa tips kommer även jag använda mig av inför Vätternrundan i sommar.

Thomas Bylon arbetar med kost för bl.a. skidlandslaget och SISU Idrottsutvecklarna förtrollade hela gruppen tror jag i 2h med sin kostföreläsning på lördagen.
Många frågor blev det och många konkreta tips som kan göra vardagen mer energifylld.
Han pratade om allt från bra/dåliga livsmedel till hur man ska tänka
kring alla olika mål mat vi äter varje dag.

Det fanns även möjlighet att boka massage under lördagen med Eureka.
Jag passade på att boka 1h på lördag kväll innan jag åkte hem.
Så skönt att få cirkulation i kroppen efter 2 heldagar på skidorna.

Så summa summarum av helgen är

- jätte utvecklande och givande
- roligt
- intressant
- duktiga instruktörer och föreläsare
-  härligt att göra detta med andra likasinnade
- valuta för pengarna
- gick för fort :-)

Som bonus att kunna bo hemma och kunna hinna umgås med familjen runt frukostbordet och soffhäng på kvällen trots jag fått levt i denna skidbubbla i några dagar är guld värt.

Att vi haft tur med vädret har höjt upplevelsen ännu mer och att det till helgen kommer vara världs cup tävlingar på Lugnet har gjort att alla spår som är öppna är i världsklass.
Pricken på i:et för helgen!

Jag kan varmt rekommendera detta för dig som är nybörjare eller åkt ett tag och vill utveckla din åkning. Dessa läger är för alla oavsett mål med träningen.

Idag får kroppen vila men imorgon kväll kanske man vågar börja köra lite lätt igen.

Jo jag kom 2a i en frågesport vi hade och vann högflors glidvalla och en puff från Skimateria :-)


Lugnet på söndag morgon med nydragna spår, -9 grader och soluppgång.
Fantastiskt vackert!!!





Kommentarer

Populära inlägg