Lite mer material

  Igår var det en sån kanon härlig dag ute.
Januari betyder massa kalas för våran del och efter att vi klarat av ett firande så släppte familjen av mig vid skidspåren på berget här på byn.
Jag hann åka ett gäng kilometer  medans de gjorde lite ärenden och köpte lördagsgodis.

Lyx att det hunnit dragit spår här på byn så man slipper åka minst 25 min för att åka.
Lite lösa men det gör inget :-)
De kom och drog om spåren när jag åkt 30 min ..... lycka!!!!





Skoj att jag fått mycket positiv feed back på inlägget om kläder.
Det är enkelt med kläder ..... lager på lager och kläder som andas närmast kroppen.

Men en annan sak som jag använder jämnt är glasögon.
Har väldigt känsliga ögon för vind så oavsett om jag åker skidor eller cyklar har jag alltid ett par på mig.

Jag kör med en modell som heter Bliz Pursuit XT.
Dessa fungerar till alla aktiviteter.

När man köper dessa så ingår det 2 olika glas (går att köpa extra glas löst om man vill)
 och ett band att kan byta ut bågarna mot och ha runt huvudet. Helt efter smak.
Det ingår även en sån "gummirand" man kan fästa vid pannan på glasögonen som gör att de sitter lite mjukare om man använder bandet runt huvudet. Det är enkelt att bara trycka fast i spåren på bågen.




Många funderar på om glasögonen inte immar igen och självklart gör de det ibland. Men till 98% inte. Gör de det är det oftast när man stannar.
Så fort man börjar röra på sig igen så brukar det släppa. Annars så drar man ner de lite på nästippen ett tag så försvinner det av sig självt.
Har man det svarta gummibandet på så hjälper det till att hålla glasögonen en bit från ansiktet och man får bättre cirkulation med luft och risken att det blir imma minkar.
Jag föredrar att köra utan så de verkligen sitter på plats nära ansiktet.


Nedan har ni lite bilder hur man lätt byter dessa glas.

Ta putsduken som medföljer och ta tag i glaset mot näsan. Dra utåt.
De är ganska hårda att dra loss i början men blir enklare vartefter.
När de nya glasen ska i så börjar man med att sätt i hörnet mot örat och trycker i glaset i skåran.


När använder man de olika glasen då?

Genomskinliga - när det är blåsigt och man önskar skydda ögonen
Gula/Orange - de tar bort att man inte blir bländad av snön eller på sommaren när solen inte är framme men är så där skarp ändå
Blå som reflekteras/Svarta - mot sol både vinter och sommar



Här en enkel förklaringen hur man byter bågar mot bandet runt huvudet.

Om man vänder på glasögonen så ser man en lite plopp man kan trycka in(bilden överst t vänster)
Lossa och trycka i bandet istället. Detta byte går på 20 sekunder.

Ha en toppen söndag nu
Kram på er :-)




Kommentarer

Populära inlägg