Tips inför VL-veckan





Snart sista dagen på denna månad och sista på denna vecka.

Bästa avslutningen på vecka är bastun.
Strecha ut stela muskler och komma in i en sån total avslappning i hela kroppen.

Har hunnit med lite skidåkning i veckan och haft pass på gymmet.
Blir få timmar på gymmet just nu. Men mitt fokus ligger just nu att få lite go´ känsla i kroppen inför Öppet Spår och Vasaloppet.

Jag har ju åkt Vasan en gång innan och Öppet Spår förra året. Har varit anmäld ett år till (Öppet spår) men avstod pga en rejäl VAB-ruari på barnen som även smittade mig.

Mina mil i kroppen inför dem har varit låg. Låg på 20 mil inför första Vasan och 21 mil inför förra årets Öppet som jag fick en spontan start till nån vecka innan så hade
mest åkt för njutning under vintern.

Läser man i olika tidningar och div webb platser så rekommenderar de ju alltid olika antal mil inför alla Klassiker lopp t.ex. för att man ska få en ganska "trevlig" resa från start till mål.
Inför Vasan brukar 30- 50 mil nämnas som en bra riktlinje.

En hel del kan det tyckas men ju mer man tränar på en specifik gren desto bättre blir man.
Enklare än så blir det inte ;-)

Alla tidningar m.m. skriver massa bra tips man ska tänka på.
Fast det jag blev så paff över när jag åkte Tjejvasan 2011 (mitt första lopp under VL-veckan) var att ingen nämnt att man ska träna på utförsåkning och åka utan spår.

Tyvärr så med milda vintrar så håller spåren inte ihop för alla åkare.
Sen är det dessa backar. Många står på näsan och man måste väja annars ligger man i en stor hög.

Så ska du åka något lopp under Vasaloppets vintervecka träna på dessa två saker.

Kan garantera att det ger dig en bättre upplevelse och du behöver
inte bli lika "tagen på sängen" som jag blev.

Finns klipp på Youtube som jag skrattar åt lika mycket varje gång jag ser det även om jag vet att det lika gärna hade kunnat varit jag som legat där.
Kolla länken nedan.


Små saker men att få komma i mål i Mora med ett leende på läpparna är fantastiskt!

En bild från förra året. Fick glida in på 7.50
utan fäste första 8 milen trots omvallningar och var ändå "pigg" i kroppen i mål.








Kommentarer

Populära inlägg