Veckans mat


Detta med mat för hela veckan är ett planerande och man vill att det ska gå fort.
Man har ju tillräckligt med andra saker att man ska hinna med.

Jag har kanske lite "skador" efter mina många år inom restaurang branschen och tycker att det är enkelt att bara slänga ihop mat av det man har hemma.

För att det ska gå lite fortare tänker jag ofta :
kör ett moment en dag till den middagen och använd något eller
fixa en annan del till middag dag två samtidigt.

Denna veckans matlista ser ut som följer.


På måndag så kokar jag redan potatisen till Moussakan så då är det bara att steka köttfärsen imorgon.
Fast nu har jag en burk med färdig stekt färs i kylen så middagen imorgon är ju nästan klar.
Som en knorr på min moussaka drar jag av morötter med en osthyvel lägger mellan potatis, köttfärs, lök och fetaost. Serveras med en blandsallad.
En favorit hos oss.

På onsdag gör jag extra tomatsås som på torsdag används till köttfärssåsen.
Nu hade jag stekt köttfärs annars så kan man steka klart allt redan när man gör moussakan.

Krångla inte till det i onödan.

Sen har vi alltid en kväll i veckan vi äter rester.
Ett bra sätt att tömma kylen och inte slänga mat i onödan.


Kommentarer

Populära inlägg