Triathlon debut

Igår testade jag något nytt för min egen del "tävlingsmässigt" och
träningsmässigt också för den delen.
Triathlon

Varje år så går det en lokal tävling i Säter och det är ju hemma för mig.
Planen var olympisk distans (1500m, 40km och 10km) men då min allergi för gräs/pollen inte är min vän just nu. Näsan är tät och jag känner att det delvis sätter sig på luftrören också. En känsla att man är förkyld .... enkelt förklarat. Så valde jag att köra Sprinten istället.
375m simning, 20km cykel och 5km löpning.

Jag gick i vattnet och stod långt bak och småpratade med några jag känner. Så kom startskottet.
Hade helt missat att klockan drog iväg. Fick igång Garmin och trängdes ut i vattnet.
Jag kan simma något crawl tag men valde att bröstsimma hela vägen.
På vägen upp ur vattnet började jag dra av våtdräkt och klockan.
Den är ganska stor och dräkten sitter tajt så ville inte risker att dra sönder dräkten.

Kom till växlingen och tror den tog 2 min cirka.
Innan jag satt på cykeln och trampade iväg.
En bana som var 10km och 2 varv skulle köras.
Den började med en tuff stigning i 2km och sedan kom det mera backar till vändningen.
Lite lättare till varvningen.


På alla bilder min man tog på mig så ser man bara ett leende som vanligt :-)
Jag gör detta för jag tycker om att testa nya saker och njuter varje sekund när jag kör.
Här efter 10 km cykling

Jag har ju aldrig testat triathlon funktionen på min Garmin så hade missat att jag skulle trycka en gång när jag kom upp ur vattnet för att få en tid på växlingen sedan trycka igen för att den skulle gå över på cyklingen. Så tiden på cyklingen blev ca 40minuter.
Inte riktig koll.
Växlingen till löpningen gick fortare och jag fick med mig en gel som jag "knäppt"
skulle stoppa den i bandet på sportbehån och lyckades klämma ur halva i tröjan och handen.
Tur löpningen var 3 varv på en bana på 1,75km så vid första varvningen visste jag att familjen stod med en vattenflaska så jag kunde tvätta av händerna.
Solen stod högt på himmelen och det var varmt att springa igår.
Vid andra varvningen hällde jag vatten över huvudet. Efterklok idag ;-)
Skulle ha kört med skärm eller keps igår.



Trots min allergi så gick löpningen bättre än jag hade hoppas på. 26.15 med pigga ben.
Kom i mål på 1,21,50 om jag klockat rätt.
Mina båda barn väntade 300 meter innan mål och sprang med mig sista biten
Den känslan är oslagbar och sedan ha mannen, föräldrar, syskon och vänner efter banan som hejade gjorde min dag. Tack igen <3

Tyvärr har de haft problem att ladda upp resultat från tävlingen så jag har inte kunnat dubbelkolla tiden. Hur som är jag kanon nöjd och vet vad jag kan göra bättre i växlingen till nästa gång för att spara tid. Sen skulle det inte vara så tokigt att kunna crawla. Fast det hinner jag med i vinter.
Ska köra nån till tävling innan sommaren är slut för detta var så skoj.

Tack Säters Triathlon för en toppen tävling och bra arrangemang.
Bonus är att den är väldigt publikvänlig i alla momenten.
Rekommenderas verkligen om ni ska köra triathlon.

Kommentarer

Populära inlägg