Gubbar


Älskar denna årstid när det finns massor med färska bär att välja på.
Vi äter det till frukost och mellis.
Lagar lite nyttigare efterrätter mitt i veckan för att njuta lite extra av semestern.

Igår var vi till grannbyn och plockade 10 liter jordgubbar.
Blev både en tårta igår och smoothie till mellis.

Bästa smoothien görs med naturell yoghurt och gubbar.
För en matigare variant så har jag ibland i lite havregryn och kvarg.
De varma dagarna vill man kanske ha en läskande variant.
Då passar det perfekt att mixa gubbar, vattenmelon och mynta.
Släng i några isbitar.
Blir en sval sommardröm.

När jag kokar sylt är jag lite lat ;-)
Köper syltsocker, då behöver man inte tillsätta gelatin.
Den behöver "bara" koka i 5 minuter, skumma av och häll i burk.
Eftersom vi inte tycker om så jätte söta saker brukar jag halvera mängden socker
mot vad som står på förpackningen.






Kommentarer

Populära inlägg